El Govern confia incrementar un 2,2% el nombre de turistes i assolir els 8,1 milions aquest any

El ministre de Turisme i Comerç, Francesc Camp, ha explicat aquest dijous, durant la compareixença a la comissió d’Economia del Consell General per fer balanç del Pla de Màrqueting i Comercial d’Andorra Turisme de l’any passat i presentar-ne el d’enguany, que un dels objectius per als quals treballa l’entitat és “captar l’atenció del client de classe mitjana, que vol més per menys”. Amb aquest canvi de “paradigma”, que respon a una “classe mitjana empobrida”, entre les premisses del Ministeri de cara a aquest any, Camp ha avançat que calculen que el 2017 s’incrementarà un 2,2% el percentatge de turistes que visiten el Principat, fins arribar als 8,1 milions. “Creixerem per la millora conjuntural de les economies europees, perquè el nostre pressupost és el mateix que el de l’any passat”, ha manifestat Camp.

Andorra manté la dinàmica dels darrers quatre anys, de creixement continuat d’entrada de turistes -els que pernocten- al país. El 2016 va augmentar aquest percentatge un 4,6%. També va créixer el nombre d’excursionistes -els que venen només un dia- en un 1,4%. El ministre de Comerç i Turisme, Francesc Camp, ha reconegut aquest dijous, durant la seva compareixença a la comissió d’Economia al Consell General, que “cal millorar el percentatge d’excursionistes que entren al país”, sobretot els de nacionalitat francesa. “Hem marcat un objectiu raonable del 2,2% d’increment del turisme perquè a mesura que vas creixent costa més continuar”, ha dit Camp.

La tendència a l’alça del turisme s’emmiralla en èpoques que es remunten abans de la crisi, al 2007. El 2015, el país va rebre 7,8 milions de visites, i l’any passat van ser gairebé 8 milions. Per a l’any vinent, Turisme calcula que visitaran Andorra 8,2 milions. L’entrada de vehicles també reflecteix la millora del turisme: fa tres anys que la xifra creix. L’any passat van comptar 4,1 milions d’automòbils, a prop del volum que es registrava abans de la crisi.

Des del Ministeri calculen que aquest increment vindrà per part dels excursionistes, sobretot francesos, i del turisme internacional. Camp ha explicat que el mercat rus “es torna a interessar” pel Principat i espera també un repunt d’entrades de la resta d’Europa, en especial britànics i centre europeus. Dels 30 ‘tour operadors’ que treballen a Andorra, la meitat són russos (9) i britànics (6).

En la mateixa línia que ha manifestat el ministre, la consellera Patrícia Riberaygua, de DA, ha volgut destacar que “la millora que experimenten les dades turístiques ja des del 2014 són fruit d’una millora de l’economia als països del nostre entorn, però també d’aquesta política turística que Demòcrates va posar en marxa l’any 2011”.

Pel què fa a la inversió en publicitat, el gerent d’Andorra Turisme, Betim Budzaku, ha sortit al pas de les crítiques rebudes per l’acord estratègic amb la factoria Disney, que costa a l’entitat 750.000 euros que provenen del fons de provisió per a campanyes de promoció comercial. “Si a algú li agrada més invertir en la Sexta o Antena3 em sembla molt bé però nosaltres preferim un acord amb Disney que pot crear moltes sinergies i que no ens suposa cap cost extra”, ha etzibat.

Dels 6,6 milions d’euros que Andorra Turisme destina al patrocini d’esdeveniments, 2,75 milions es destinen al Cirque du Soleil, un milió a l’equip de bàsquet del MoraBanc, 450.000 euros a la Copa del Món de BTT, 300.000 euros al Freeride World Tour, 205.000 euros a la ‘Vuelta’ ciclista, 151.000 euros a l’Ultra Trail i 135.000 euros als Andorra Outdoor Games.

Picabaralla amb Liberals per possibles “interessos parroquials”
“Els Liberals d’Andorra deuen tenir una obsessió amb el Cirque du Soleil perquè són els únics que el critiquen”, s’ha queixat Camp de la intervenció del conseller Carles Naudi, qui ha preguntat el ministre sobre la despesa que suposa l’espectacle per al país. “Hi ha una diferència d’1,9 milions d’euros entre les xifres que han donat avui i les que ens havien passat a nosaltres”, s’ha queixat el conseller liberal, qui ha explicat que “el pressupost d’Andorra Turisme és de 16 milions, dels quals 4,5 es destinen al Cirque du Soleil, que significa 52.000 persones que paguen entrada, i em sembla que en un país que rep 8 milions de turistes, que es destinin més de 4 milions per a poc més de 50.000 persones ha de ser un motiu de reflexió”.

“Hem sigut molt transparents amb aquest esdeveniment, i això s’ha de portar al cost diari: el Cirque són 22 espectacles, quan patrocinem una copa del món de BTT, que dura 3 dies, ens costa 400.000 euros, si fas la ràtio dies d’espectacles per inversió te’n vas als mateixos imports, no sé on està el problema”, ha replicat Camp.

Camp ha apuntat a un “interès parroquial” de Naudi: “El Cirque du Soleil es fa a Andorra la Vella, els altres dos exemples que he donat es fan a Ordino i a la Massana, no entenc perquè amb un hi ha tanta pressió per saber en què es gasten els diners en una parròquia i no en l’altra, una possible explicació, potser n’hi ha d’altres, pot obeir a interessos parroquials”.

“Ja li faré ben aviat preguntes sobre la Massana, per exemple per què contraprogramen el Vertical Race del Comapedrosa amb els Outdoor Games a Sant Julià? M’ha donat idees el ministre”, ha respost Naudi.