WhatsApp: Present i futur de l’app més famosa

Què està per arribar a WhatsApp? T’expliquem els seus plans i repassem la seva història.

Des que els telèfons mòbils van evolucionar per fer-se intel·ligents, hi va haver un programari que a poc a poc va anar adquirint més i més presència fins a esdevenir una part essencial del nostre dia a dia. WhatsApp, aquesta aplicació d’icona verd i blanc que ens permet tenir converses amb qualsevol persona mitjançant textos i de forma gratuïta, és una de les apps més descarregades i utilitzades del món sencer.

Creada el 2009, ha arribat a ser una eina més de la nostra vida quotidiana. El fem servir per parlar amb familiars, per compartir documents o arxius amb companys de treball o per divagar una mica xerrant amb amics. Té infinitat d’usos i, amb el pas dels anys, ha anat evolucionant tant en forma com en contingut per donar alguna cosa molt més complet i polit que el vist en el moment del seu llançament.

La idea inicial d’aquesta aplicació va ser la d’oferir un servei a canvi d’un petit pagament anual. La tarifa que la companyia cobrava cada dotze mesos, alguna cosa pràcticament simbòlic, va aixecar moltes butllofes quan els usuaris van descobrir que, a l’any, se’ls demanava realitzar un petit pagament per seguir utilitzant alguna cosa que consideraven gratuït. El nucli de la controvèrsia girava al voltant de la idea que, si bé descarregar WhatsApp gratis era l’opció que sempre s’oferia, els consumidors oblidaven que entre les condicions d’ús figurava la necessitat de realitzar un pagament cada any.

Aquesta estratègia, tan criticada com lloada, es va mantenir durant anys fins que finalment un altre gegant d’internet, Facebook, va decidir prendre cartes en l’assumpte. L’any 2016, WhatsApp i Facebook van fer públic l’acord pel qual la firma després de la famosa xarxa social es faria amb la llicència i amb tot el programari de l’app de missatgeria instantània. El salt s’havia donat, i les millores començarien a arribar.

El primer canvi que els usuaris van notar va ser l’adéu a la quota anual. Des d’aquest llavors, l’aplicació ha passat a ser una cosa completament gratuït, de manera que els dubtes sobre com generar ingressos amb ella han estat sobrevolant els caps de tots fins fa poc.

El que ha de venir

Si bé aquest model plenament gratuït s’ha mantingut durant diversos anys, en 2019 WhatsApp incorporarà publicitat per aconseguir ingressos que rendibilitzen l’ús de l’aplicació i el seu manteniment. Donada la base d’usuaris que recorren diàriament i gairebé cada hora al programari, els comptes són bastant fàcils i positives per als propietaris de l’aplicació.

Una modificació que pot resultar molesta per a molts, però que neix d’una necessitat de guanyar diners amb alguna cosa amb un potencial immens. Si bé és cert que encara es troben a faltar algunes millores com una versió de WhatsApp per tablet, ja que l’app disponible és la mateixa que per a smartphones i no treu partit d’aquests dispositius, també ho és que hi ha moltes altres funcions que han arribat al programa i han millorat moltíssim les seves condicions.

Realitzar videotrucades, trucades telefòniques, compartir des de vídeos fins a documents de text o altres arxius, són moltes les possibilitats que WhatsApp ofereix actualment, i el nou enfocament que està adquirint de cara a empreses ho va a tornar molt interessant per als negocis en aquest any. Les companyies tenen l’oportunitat de provar WhatsApp Business, una versió especialitzada que compta amb funcions addicionals com la localització, l’establiment d’horaris i més tasques idònies per a les empreses que vulguin recórrer a aquesta eina per comunicar-se amb clients i consumidors.

Se sap que el full de ruta de Facebook amb WhatsApp passa per incorporar més i més funcions que millorin l’experiència d’ús més quotidiana. La reproducció de notes de veu de forma seguida, la implementació d’una manera fosc per no fer mal a la vista o fins i tot la unificació de comptes amb Instagram i altres xarxes seran els passos més immediats per a aquesta aplicació.

Tot advocant per versatilizar, donar més facilitats d’ús i, a més, aconseguir una unificació de xarxes. Hi ha molt més per arribar, com pot ser la connexió de diferents comptes de WhatsApp en un mateix dispositiu, alguna cosa orientat a empreses amb la versió Business, però també molt més del que no se sap res.

El futur és força interessant per a aquesta aplicació que és ja una eina indispensable. És possible que l’arribada de publicitat no resulti del grat del consumidor domèstic, però la realitat és que, amb tot el que ofereix actualment, el sol fet que sigui una mica gratuït és gairebé miraculós. No importen els anuncis, el que importa és tot el que WhatsApp pot fer per nosaltres, o més aviat, el que podem i podrem fer gràcies a ell.