Els accidents en patinets elèctrics es poden triplicar al 2019

El president de la Fundació Línia Directa, Francisco València, ha presentat un estudi sobre els Vehicles de Mobilitat Personal, com són els patinets elèctrics, monocicles, hoverboards, segways, noms que resulten nous, però la veritat és que aquests Vehicles de Mobilitat Personal (VMP), formen part del nostre paisatge urbà des de fa tot just dos anys, un termini que, en el cas de les empreses de lloguer, arriba poc més de 6 mesos. Els avantatges d’aquests vehicles són nombroses: són econòmics, lleugers, no contaminen i, a més, no necessiten assegurances ni permisos per poder circular per les nostres ciutats, el que, a priori, podria semblar positiu per a la seguretat viària.

No obstant això, la falta d’experiència de molts dels seus usuaris i l’absència d’una normativa homogènia han sembrat el caos en les nostres calçades i voreres.

I no és només una qüestió de mobilitat: segons dades de la Fiscalia de Seguretat Viària, el 2018 hi va haver 273 accidents amb Vehicles de Mobilitat Personal en què es van registrar 5 víctimes mortals. Però si no es prenen mesures, el futur pot ser pitjor. De fet, tenint en compte l’èxit comercial d’aquests vehicles, la generalització de plataformes de sharing a les ciutats i algunes variables tècniques com l’augment de freqüència d’ús i la exposició a la circulació, la Fundació Línia Directa estima que, si no afrontar- el problema, el nombre de morts en accidents amb patinets elèctrics pot triplicar durant 2019, podent aconseguir els 17 morts.

A més, segons dades de la Fundació Línia Directa, gairebé 11 milions de persones diuen estar disposats a usar els VMP com a mitjà de transport habitual i més de 2 milions asseguren tenir previst comprar-se un en els propers mesos. Paradoxalment, malgrat la seva popularitat, gairebé 25 milions d’espanyols (72%) consideren que els Vehicles de Mobilitat Personal (VMP) són un “autèntic risc” per a la seguretat viària i el 95% creu que els usuaris d’aquests vehicles “no respecten les normes de circulació i van per on volen “, sent els monocicles els que pitjor imatge tenen, seguits dels hoverboard, els patinets elèctrics i els segways. Aquestes són algunes de les conclusions de l’estudi “Vehicles de Mobilitat Personal (VMP): ¿amenaça o oportunitat per a la seguretat viària? Accidents, mobilitat, empreses de lloguer i opinió ciutadana “, presentat avui per la Fundació Línia Directa. L’informe, el primer que recull l’opinió de la població general sobre aquest mitjà de transport, inclou gairebé 2.600 entrevistes a ciutadans de tota la geografia nacional i és el primer que realitza una previsió d’accidentalitat. A més, s’ha fet focus en les ciutats pioneres en aquest tipus de transport, com Madrid, Barcelona, ​​Sevilla i València, amb gairebé 1.000 entrevistes específiques en aquestes capitals.

D’altra banda, la Fundació Línia Directa ha llançat la web patinete-electrico-fundacionlineadirecta.org, un site amb informació completa i exhaustiva sobre aquests vehicles que inclou normativa, accidentalitat, vídeos, etc. L’objectiu és aportar als usuaris tota la informació sobre aquesta nova forma de mobilitat.

Radiografia de l’accident amb patinet elèctric

Per dibuixar l’accident tipus dels Vehicles de Mobilitat Personal, majoritàriament patinets elèctrics, la Fundació Línia Directa ha analitzat tots els accidents amb víctimes de VMP dels quals hi ha dades disponibles, posant el focus en aquells en què s’ha hagut morts o ferits greus. En ells, els Vehicles de Mobilitat Personal van tenir la responsabilitat en el 90% casos, generalment per imprudències, descuits o per falta de perícia. Aquests sinistres van succeir sobretot a la calçada (33%) ia la vorera (28%), seguits a més distància pels passos de vianants (19%). Els accidents amb patinets solen estar protagonitzats per usuaris joves (29 anys de mitjana) en els quals els patinets elèctrics són normalment atropellats per turismes i autobusos (57%).

Una altra de les qüestions més destacables de l’informe és que un 5% dels espanyols, l’equivalent a 1,7 milions de persones, asseguren haver vist o patit accidents amb un VMP en què hi ha hagut lesionats, el que posa en relleu que els dades reals d’accidentalitat poden ser molt superiors als que es manegen. Un percentatge que a la ciutat de València és alarmant, ja que gairebé el 12% dels valencians van patir o van ser testimonis d’alguns d’aquests contratemps, segons reconeixen en aquesta enquesta.