Un estudi de l’OBSA conclou que el trànsit és l’element determinant en la qualitat de l’aire

La qualitat de l’aire durant el 2018 va ser en un 91% del temps excel·lent o bona, en un 8% regular i només en un 1% deficient o dolenta. Es tracta d’uns resultats “idèntics” del 2017, tal com ha explicat el director general de Medi Ambient i Sostenibilitat, Marc Rossell, en la presentació aquest dilluns d’aquests resultats. De manera paral·lela a aquesta anàlisi, des de l’Observatori de la Sostenibilitat (OBSA) s’ha presentat l’avaluació de la contaminació de la vall central que evidencia que el “trànsit és el factor dominant i per tant és l’àmbit on ens hem de centrar per millorar la qualitat de l’aire”, tal com ha comentat el cap de projectes de l’organisme, Oriol Travesset.

D’aquesta manera, es pot evidenciar que indrets amb molt de trànsit com per exemple l’avinguda Sant Antoni de la Massana o el carrer de la Unió són “punts negres” en què la qualitat de l’aire pateix un deteriorament arran de la circulació de vehicles.

Altra de els conclusions de l’estudi de l’OBSA és la “baixa contribució del gasoil de calefacció” en els nivells de contaminació atmosfèrica, un fet que ha “sorprès” els investigadors, ja que sempre s’havia pensat que era un dels elements clau en aquesta qualitat. En aquest sentit, Rossell ha puntualitzat que les calefaccions tenen un pes molt important en les emissions de CO2 i, per tant, en el canvi climàtic i ha afegit que la dispersió dels contaminants de les calefaccions és més gran que no pas la dels vehicles i per això aquests darrers tenen un major impacte en la qualitat de l’aire. També cal tenir en compte aspectes lligats a la meteorologia, com fenòmens d’inversió tèrmica, que també tenen influència.

Amb aquest estudi de l’OBSA a la mà, han destacat, es poden crear models per veure quina seria l’evolució d’aquesta qualitat en funció de determinades mesures i, per tant, permet avaluar l’impacte de certes polítiques. Rossell ha recordat que des del Govern hi ha un seguit de propostes previstes fins al 2030 que venen reforçades, a més, per la llei de transició energètica, que preveu per exemple la potenciació del vehicle elèctric. També es preveu un pla de mobilitat d’àmbit nacional i d’altres de parroquials i que les empreses de més de cent treballadors hagin de planificar la seva mobilitat. Targetes d’abonament de transport públic integrades també és una altra de les mesures que es pretenen impulsar per millorar la qualitat ambiental.

Pel que fa als resultats del 2018, a grans trets es pot concloure, segons Rossell, que els nivells de qualitat de l’aire són “molt favorables” i que puntualment es constaten deterioraments que poden estar lligats a episodis d’inversió tèrmica, al confinament dels contaminants en llocs on hi ha poca dispersió (per exemple en carrers amb molta concentració d’edificis), a l’arribada de pols del nord d’Àfrica o a nivells elevats d’ozó. Si es comparen les dades amb les de ciutats europees, ha remarcat Rossell, a Andorra els nivells són molt millors.

Font: ANA