El Thyssen troba un esbós original a un paisatge de Van Goyen

 Escaldes-Engordany.-  Poc s’imaginava l’equip tècnic de restauració de la xarxa de museus Carmen Thyssen el que es trobaria al passar pels infrarojos ‘Paisatge de dunes amb cabana i figures’, del pintor neerlandès Jan Van Goyen. Sota la pintura, va sortir a la llum un esbós desconegut fins a la data del quadre. Ara, gràcies a la tecnologia, els visitants del Museu Carmen Thyssen Andorra podran veure’l en exclusiva a partir d’aquest dissabte, quan s’obri al públic la nova exposició permanent ‘ Influencers en l’art: de Van Goyen al Pop Art’.

Una exposició amb la qual el museu ha volgut demostrar que “la influència en l’art ha estat present tota la vida” i com “un influenciador ha marcat la pista a artistes posteriors”, ha explicat el comissari i director artístic del museu, Guillermo Cervera, durant la presentació de la mostra, a la qual també ha assistit la ministra de Cultura i Esports i presidenta de la fundació Museand, Sílvia Riva.

Fugint de la idea d’esdevenir “un contenidor cultural”, amb l’exposició volen “crear un diàleg” entre artistes inspiradors i inspirats, tot confeccionant onze històries a través del temps. Com la del mateix Van Goyen amb el modernista Eugène Boudin i amb el tan conegut impressionista francès Claude Monet. O l’estranya relació que uneix a Francisco Antolinez, del barroc espanyol, l’expressionista Carlos Saura i el sempre colorista Antonio de Felipe. Precisament De Felipe, que ha creat l’obra ‘ California Dreams 2’ expressament per a la mostra, assistirà a la inauguració oficial d’aquest dissabte.

Dels lligams entre artistes n’hi ha un d’especial, en el qual Ramon Casas i Maurice Lobre conversen a ‘ Retrat al mirall, París’. Un oli sobre llenç on, amb l’ajuda de les explicacions del museu, el visitant pot veure com el traç dels objectes que es veuen sobre la taula és de Casas, mentre que la composició és de Lobre. I com el pintor francès va signar a la cantonada dreta del quadre mentre que el català ho va fer a un sobre enganxat al mirall. Cervera ha explciat que a una de les làmpares hi ha una mosca, difícil de veure a simple vista però fàcil de trobar a la imatge en alta definició. Un arxiu que pesa prop de 15 GB.

L’exposició arriba amb noves maneres d’explicar l’ art, i per això ha buscat facilitar la comprensió de les obres a les persones amb dificultats visuals. La casa compta amb dues escultures bessones de les originals, fetes a través d’una reproducció 3D i a les que se li ha respectat “fins i tot la pàtina i el material utilitzat per poder tenir la temperatura de l’obra en tocar-la amb les mans”, ha dit Cervera. També sis còpies de les obres en petit format, amb un text en braille, amb relleu i que podran “ser enteses amb els dits”.

Per al nou curs també fan una aposta per crear noves formes de transmetre el coneixement a través de les audioguies. Si de mitjana a la resta de museus només en fa ús el 20% del públic, al Carmen Thyssen Andorra el percentatge és del 99% a causa de la seva gratuïtat. “Creiem que és vital accedir a l’audioguia per entendre el missatge completament”, ha explicat Cervera, per aquest motiu han incorporat als aparells una versió per a persones amb dificultats visuals, així com diferents tipus de visites o jocs relacionats amb les obres de la sala. D’aquesta manera, també poden obtenir dades dels visitants que els ajudaran a millorar el servei.


Font: ANA