El Govern visita el Cedre per escoltar els treballadors i recollir les seves inquietuds
Andorra la Vella.-
La pregunta de la consellera general de Terceravia, Carine Montaner, que va portar a terme a la darrera sessió del Consell General, conjuntament amb una carta enviada per un grup de treballadors i diverses informacions publicades ha fet que el Govern, encapçalat pel cap de l’executiu, Xavier Espot, i el ministre de Salut, Joan Martínez Benazet, hagi convocat una reunió amb el personal laboral del Cedre i, d’aquesta manera, escoltar totes les seves preocupacions i reivindicacions.
Cal recordar que el Cedre portarà a terme, a partir de principis del 2020, una transformació en el seu model de gestió per ser “un centre d’atenció a les persones i no un pur centre geriàtric”, segons indica Martínez Benazet. La intenció del Govern i concretament del ministeri de Salut és fer que el Cedre “sigui un centre que amb el model de gestió ACP aporti valor afegit a la persona resident”. És per aquest motiu que el cap de la cartera de Salut ha indicat que “el Govern vol prendre totes les mesures pertinents perquè la transformació al nou model es faci amb les millors condicions i garanties”. Martínez Benazet s’ha mostrat molt interessat a conèixer de primera mà les opinions dels professionals del centre al dir que “venim a escoltar al personal i a prendre les mesures pertinents per saber què cal millorar”. En el seu estudi de la situació actual del Cedre, Martínez Benazet té clar que “no trobarem un problema greu, sinó ajustaments d’aspectes de la transformació i de la gestió”.
El mateix ministre Martínez Benazet ha reconegut que “s’han fet moltes coses ja al Cendre, com per exemple hi ha una metge que fa de capçalera per a tots els usuaris del centre”. Malgrat això, el ministre de Salut ha indicat que “com a concepte el model ACP el que va a buscar és que no sigui una clínica, sinó que sigui un lloc on resideixen les persones que tenen diferents graus de dependència”.
El malestar de part dels treballadors del Cedre ha comportat que portessin a terme una carta que ha estat enviada al ministeri de Salut i que ha estat en part la culpable que Xavier Esport i Joan Martínez Benazet visitessin aquest dijous el centre. La reducció de la jornada laboral és important, i per aquest motiu el ministre de Salut ha indicat que “de cara al pressupost de l’any 2020 està previst incorporar set auxiliars per reforçar la transformació ACP”. A més, Martínez ha afegit que “la reducció a set hores començarà a partir del gener”. El ministre de Salut ha explicat que “aquest dijous em diuen que han demanat voluntaris per treballar a la planta que comença amb el model ACP. De vuit llocs s’han presentat vint persones amb la reducció de jornada ja inclosa”.
El ministre Martínez també ha explicat que “s’han fet inversions que no tenen res a veure amb el nou model ACP i sí amb el funcionament directe del Cedre: il·luminació, la refrigeració de les cuines i la impermeabilització de part de la planta dalt”, però reconeix que “la inversió més important és amb les persones, perquè puguin treballar correctament i estiguin il·lusionats amb aquest canvi de model”.
De la problemàtica transmesa i amb l’objectiu d’aconseguir les millores necessàries per al bon funcionament del Cedre, el ministre de Salut té clar quin camí ha de seguir. “Se m’acudeixen algunes solucions; recordo quan era director assistencial i vaig tenir la crisi d’Urgències, i la vam solucionar creant un grup de treball. Crec que pel Cedre proposaré fer el mateix. Després que el model ACP estigui instaurat, farem una enquesta que serveixi per copsar el clima laboral i per monitoritzar sobre l’opinió de la transformació del Cedre”.
La confiança amb el nou sistema de gestió és màxima, per part del Govern. En aquest sentit, Martínez Benazet ha explicat que “utilitzarem tots els mitjans que siguin possibles perquè aquest projecte sigui un èxit i perquè no es visqui, en cap moment, com una retallada, ja que és tot el contrari, comporta més mitjans i volem que tothom estigui il·lusionat”. En aquest mateix sentit s’ha mostrat el Col·legi d’Infermeria que, segons ha explicat Martínez, “ens han indicat que seria el model adequat per estendre a tot el país”.
Font: ANA
