En directe

Sàbiens

11:05 12:00


oients aquí avui: 2588

En directe

Sàbiens

11:05 12:00


Cinc nous positius per coronavirus, entre els quals hi ha un sanitari

Per: el 22 de juliol de 2020

Andorra la Vella.-

Des de dilluns, el Govern ha notificat cinc positius més per coronavirus que se sumen als 29 que ja hi havia.

Així, el nombre de casos totals s’ha incrementat fins a 889, 34 d’actius i cap d’ells es troba ingressat a l’hospital. Tot i que no es lamenta cap defunció més, un d’aquests nous cinc positius correspon a un professional de la Salut, més concretament a una infermera del SAAS que va ser diagnosticada aquest dimarts. Segons ha explicat el ministre de Salut, Joan Martínez Benazet, en la roda de premsa posterior a consell de ministres, la sanitària presentava símptomes lleus i després de sotmetre-la a una TMA, va donar positiu. Cal recordar que la infermera ja havia estat cribrada el dia 14 de juliol i havia donat negatiu. Tot apunta que hauria agafat la malaltia quan va passar uns dies fora del Principat. Benazet ha declarat que el poc temps que ha passat entre una prova i l’altra, fa que els contactes que hagi pogut tenir no siguin molts i “de moment totes les TMA als contactes són negatives”. En aquesta línia, ha comentat que els professionals de la Salut han après a protegir-se i aquest nou positiu “té molt pocs contactes en l’àmbit familiar i sanitari”, però tot i així s’ha seguit el protocol i “certes persones s’han aïllat”.

Els altres positius sorgits entre aquest dimarts i dimecres corresponen a un noi asimptomàtic que ha donat positiu en el cribratge als equips de futbol. “Aquest mateix equip havia estat cribrat el dia 4 i havien estat tots negatius”, ha comentat Benazet, qui ha indicat que s’està seguint el protocol habitual i s’està aïllant els contactes. Així, depenent dels contactes que es trobin, ha de ser la federació qui decideixi si poden seguir o hauran d’ajornar alguns partits. D’altra banda, els altres casos han estat detectats perquè presentaven símptomes lleus. D’aquests nous positius, cap d’ells està relacionat amb els de la setmana passada. “La meitat dels casos que es troben són lleus i l’altra meitat són asimptomàtics” i ha subratllat que la majoria de casos que es troben són lleus perquè “tenim més capacitat diagnòstica”. En aquest sentit, ha explicat que estan trobant la base de la pandèmia i, a més, que els casos actuals principalment són de joves, en els quals el virus té formes més lleus.

Per tant, donada la situació actual, Benazet ha declarat que des de l’administració han de ser molt intensos amb les proves de diagnòstic. Des de l’1 de juny s’han realitzat 4.281 proves, i des de dijous passat se n’han fet 1.000, ha indicat el titular de Salut, qui ha afegit que a l”stop lab’ ubicat a la caserna dels bombers s’han fet 631 TMA des de la seva obertura, i aquest dimecres ja superaven les 160 en un sol dia. “A mesura que puguem dotar de més personal volem arribar a les 250 TMA diàries a aquest ‘stop lab'”.

Per una altra banda, Benazet ha afegit que han de ser molt ràpids fent les enquestes epidemiològiques i amb la capacitat de rastreig. En aquests moments disposen de 38 rastrejadors i per les necessitats del moment, només 15 es troben activats. “Volem arribar a tenir uns 60 rastrejadors disponibles per poder-los utilitzar segons les necessitats” i per aquest motiu han fet una crida perquè personal del SAAS i del Col·legi Oficial d’Infermers i Infermeres d’Andorra s’hi apuntin. Sobre els rastrejadors, n’hi ha diversos perfils però sempre “del món de la salut o hàbils per fer la feina”, que consisteix en, mitjançant un qüestionari, descobrir aquells contactes d’un positiu amb un cert valor d’haver estat contagiats, indagar si tenen símptomes, aïllar-los i tramitar baixes laborals i les proves de diagnòstic. Així, en aquests moments hi ha personal del ministeri de Salut del mateix servei d’epidemiologia i d’altres àrees del ministeri, “ja que cada àrea va entrenar a algunes persones”. També dues persones de salut escolar i dues del servei de salut d’Immigració són rastrejadors entrenats. A més, entre aquestes 38 persones, set són personal del CRES amb habilitats per les enquestes i quinze són voluntaris de perfils sanitaris.

Els nous contagis d’aquestes dues setmanes “no són un rebrot, sinó que sembla que és la cua del gran brot que hem tingut”. Benazet ha indicat que pot ser degut al fet que molts països van obrir abans d’haver aixafat la corba epidemiològica, però l’objectiu del Principat continua sent el de seguir oberts i “fer la vida el més normal possible amb les limitacions que tenim” perquè “si ens haguéssim de tancar tindríem uns efectes socials i econòmics greus”. Finalment, Benazet ha repetit que el treball de l’administració passa per fer moltes proves diagnòstiques i per ser molt ràpids amb el rastreig, a banda dels cribratges poblacionals dirigits. “Aquest dijous se’n fa un a un centre sociosanitari” i a partir de la setmana vinent es farà a les persones que treballen en àmbits de la restauració i el comerç.

Comissió de seguiment dels centres sociosanitaris

L’executiu també ha aprovat la creació d’una comissió de seguiment dels centres sociosanitaris per reforçar-ne la coordinació de les accions preventives davant la Covid-19. Aquest ens, adscrit al ministeri d’Afers Socials, Habitatge i Joventut, i també al ministeri de Salut, estarà format pels dos ministres, dos portaveus del SAAS, la presidència de la Federació de la Gent Gran del Principat d’Andorra i els directors dels centres sociosanitaris. El ministre d’Afers Socials, Habitatge i Joventut, Víctor Filloy, ha explicat que la comissió serà l’encarregada de coordinar les accions davant dels possibles rebrots, analitzar la situació de l’evolució del coronavirus i la seva afectació als centres per tal de proposar i adoptar les mesures convenients. “L’objectiu és compartir de forma transparent les decisions que afectin els centres”.

Filloy ha indicat que serà un òrgan consultiu del Govern perquè transmetran a l’administració aquells neguits i situacions que tenen i també servirà per enriquir molt i compartir models de gestió dels diferents centres i aprendre. “Ha de ser un espai de debat per reflexionar amb total transparència” sobre el que ha passat, el que està passant i el que pot passar i “avançar-nos a la situació que pot venir”.

Quant al funcionament de la comissió, el reglament estableix que es reuneix amb caràcter ordinari un cop al mes, i la seva vigència s’estén fins que el Govern declari per decret la fi de la situació d’emergència sanitària.

Font: ANA