PUBLICITAT

En directe

Más de uno

06:00 11:00


oients aquí avui: 727

En directe

Más de uno

06:00 11:00


Els túnels a l’interior del Penyal de Gibraltar

Per: el 7 de setembre de 2020

Tenint en compte que el Penyal de Gibraltar només té cinc quilòmetres de llarg per un d’any, és difícil de creure que en el seu interior 52 quilòmetres en túnels.

Sí, la primera vegada que llegeixes aquesta informació els teus ulls s’obren com plats i no dones crèdit, però no pot ser més cert. Des joves hem estudiat la importància que té la posició estratègica de Gibraltar. Ja que aquest lloc és un dels millors punts d’observació si la comparem amb la resta de continent. Està envoltat pel mar Mediterrani i l’Oceà Atlàntic, i no seria estrany que moltes de les conquestes foranes hagin estat presenciades des del Penyal.

Durant la Segona Guerra Mundial, va arribar a construir-se una veritable ciutat sota terra al llarg de quilòmetres i més quilòmetres de túnels. En ells hi havia dipòsits d’aigua, combustibles, generadors d’electricitat, carnisseries, serveis telefònics, fleques, i fins i tot hospitals. L’historiador Tito Vallejo Smith va explicar que: “Els anglesos es van assabentar que hi havia un pla d’invasió pels alemanys i Gibraltar sent tan petitó van dir: aquí no ens podem treure del medi quan comencin els bombardejos, ens hem de ficar sota terra”.

I així va ser com aquests túnels van donar començament. En primer lloc, es va evacuar a la gent gran, dones i nens, i després d’ells van començar la construcció a l’interior de l’Penyal de Gibraltar. Així, tota la guarnició militar podria estar protegida. A l’semblar. segons ha explicat aquest historiador, tenien tot preparat perquè no necessitar res de l’exterior durant un total de nou mesos.

I no només això, ja que van cavar túnels, alguna cosa calia fer amb tota la terra. Aquesta va acabar al mar, i es va utilitzar per construir la pista d’aterratge que va ser tan important per a la invasió de el nord d’Àfrica durant la guerra. És la mateixa pista que avui coneixem per travessar l’única carretera que ens porta a l’Penyal. “Gibraltar es va convertir com en un portaavions gegant”, explica l’historiador. Però a dia d’avui, la majoria d’aquests túnels estan tancats. Alguns només es fan servir de manera exclusiva per l’exèrcit britànic i altres s’usen per civils per a l’emmagatzematge d’aigua i combustible.