Actualitat d'Andorra

La modificació del Codi Penal per ampliar la intervenció de les comunicacions s’ha fet a demanda de la Batllia i la Fiscalia

Després de les discrepàncies sorgides pel fet que el projecte de llei de modificació del Codi Penal inclou una mesura per permetre que es puguin intervenir les comunicacions en tot tipus de delictes, el ministre portaveu, Jordi Cinca, ha volgut desvincular aquesta modificació de les que van encaminades a complir amb les recomanacions fetes pel Moneyval per lluitar contra el blanqueig de diners, com són la tipificació del delicte fiscal. Cinca ha explicat que la possibilitat que es puguin autoritzar escoltes telefòniques per a tot tipus de delictes i no només els majors va ser una demanda de la Fiscalia com a mesura per guanyar en eficiència, i ha assegurat que no tenen res a dir si els grups parlamentaris via esmena matisen o modifiquen aquesta disposició. En canvi, sí que ha demanat que no es retardi la tramitació de la llei i que no s’alterin els canvis que fan referència als compromisos contrets amb el Moneyval i el GAFI.

El projecte de llei de modificació del Codi Penal a tràmit parlamentari inclou una disposició per modificar el Codi de Procediment penal per ampliar a tots els delictes la possibilitat d’aplicar mesures d’investigació que afecten les xarxes de comunicació i a l’àmbit de la intimitat i la integritat, així com per estendre al Ministeri Fiscal la potestat d’obtenir informació sotmesa al secret professional.

Després de les discrepàncies que ha provocat la mesura, el ministre portaveu, Jordi Cinca, no ha volgut entrar a valorar-la, ja que considera que és el Consell General qui s’ha de pronunciar.

En tot cas, ha desvinculat la mesura de les peticions del Moneyval que van propiciar la modificació del Codi Penal, i ha explicat que va ser fruit del fet que, com és habitual, s’aprofita l’elaboració d’un projecte de llei per fer altres modificacions. En aquest cas la demanda la va impulsar la Fiscalia a través de la comissió tècnica per a la prevenció de blanqueig, ja que des de la Batllia consideren que “els facilita la feina i els permet ser més eficients”. “És una raó purament tècnica, no política”, ha assegurat Cinca.

En aquest sentit, ha afegit que tot i que grups parlamentaris modifiquin aquesta disposició, això no distorsionarà la vocació de la modificació del Codi Penal. Així, ha demanat que no s’alterin els canvis encaminats a complir amb les recomanacions del Moneyval i el GAFI, i que “en cap cas la discrepància no endarrereixi la tramitació del projecte de llei”.

Actualitat d'Andorra

L’aeroport Andorra-La Seu estarà preparat per acollir vols de passatgers l’any que ve

L’aeroport Andorra-La Seu ha acollit aquest dimecres vols de simulació d’aproximacions instrumentals amb l’objectiu de complementar l’informe que es presentarà a les autoritats espanyoles per tal que autoritzin dotar la infraestructura d’un aparell GPS i poder així acollir vols comercials. El ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, ha explicat que aquest és un pas més fet pel Govern andorrà juntament amb Aeroports de Catalunya per fer possible que l’aeroport pugui rebre vols de viatgers de cara al 2018. Amb tot, ha alertat que els processos són “llargs i complicats” i que al 2018 l’aeroport pot estar preparat per rebre els vols, però podria faltar l’autorització de l’Estat espanyol per instal·lar la instrumentalització GPS.

El ministre Jordi Torres ha explicat que la instrumentalització via GPS no és habitual a Espanya, i per aquest motiu s’han hagut de fer proves a l’aeroport Andorra-La Seu com les d’aquest dimecres i d’encomanar diversos estudis aeronàutics a empreses de renom espanyoles “perquè AENA autoritzi aquest tipus d’aterratges”.

Tal com ja va explicar Aeroports de Catalunya, un cop fetes les proves se solicitarà la validació i autorització per part de l’Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA). Un cop s’aprovin aquests tipus de vols instrumentals caldrà que Enaire (Navegació Aèria) validi el projecte que posteriorment l’haurà de validar la Direcció General d’Aviació Civil i el Ministeri de Defensa. Per tot plegat, Torres ha alertat que els processos “són llargs i complicats”, de manera que preveu que l’aeroport ja pugui rebre vols amb aproximacions instrumentals de cara l’any vinent, però podria faltar l’autorització de l’Estat espanyol.

Les proves s’han fet amb un avió ATR 72-500 amb capacitat per a 70 persones, que és el tipus de nau que podrà operar a les instal·lacions de Montferrer. Els informes teòrics fets fins a la data demostren la viabilitat dels vols instrumentals a l’aeroport, però calien proves reals per finalitzar els informes.

Actualitat d'Andorra

La plataforma esquiable que unirà les pistes de Grandvalira i el poble de Soldeu es començarà a construir a l’estiu

El Govern ha declarat projecte d’interès nacional la construcció d’una plataforma esquiable al peu de la pista Avet de Soldeu i d’un aparcament soterrat de gairebé 500 places. Es tracta d’un projecte necessari per tal que l’estació pugui acollir les finals de la Copa del Món previstes per al febrer del 2019, i que permetrà ampliar la zona d’arribada de la pista i apropar-la al poble de Soldeu. El ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, ha explicat que serà la societat explotadora de l’estació, Ensisa, qui es farà càrrec dels treballs i del cost de l’obra, que es començarà a construir entre el juny i el juliol d’enguany. La superfície de la nova plataforma tindrà 11.300 metres quadrats, mentre que l’aparcament tindrà 6.200 metres quadrats a més d’una rampa d’accés de 850 metres quadrats.

El Govern ha donat llum verda aquest dimecres al projecte de construcció d’una plataforma esquiable  al peu de la pista Avet de Soldeu i d’un aparcament soterrat que presti funcions logístiques quan es desenvolupin competicions d’esquí d’alt nivell internacional. A proposta del Comú de Canillo, l’ha declarat projecte d’interès nacional.

El projecte és fruit de les recomanacions que la Federació Internacional d’Esquí (FIS) va fer arribar a la societat explotadora de l’estació, Ensisa, per atorgar la celebració de les finals de la Copa del Món que tindran lloc al febrer del 2019. En el decurs de les proves, l’aparcament, que tindrà 468 places, tindrà funcions logístiques per albergar les instal·lacions tècniques de la producció televisiva i dels equips d’esquí que hi participaran. La plataforma substituirà l’actual pont esquiable que uneix la pista amb l’edifici del telecabina, i servirà per apropar el poble de Soldeu amb les pistes. Durant la celebració de les finals de la Copa del Món servirà per instal·lar les grades del públic i els espais per a la premsa.

Per poder tenir la nova infraestructura enllestida abans del febrer del 2019, la construcció s’iniciarà entre el juny i el juliol d’aquest any. Els treballs i el seu cost aniran a càrrec d’Ensisa.

El Govern convoca el concurs per a la redacció i direcció de les obres de l’heliport

D’altra banda, el Govern ha convocat el concurs per a la redacció i direcció de les obres de construcció de l’heliport nacional d’Andorra, uns treballs que s’articulen en tres àrees interrelacionades com són estudis aeronàutics i meteorològics, treballs urbanístics i obra civil, i treballs arquitectònics. És per això que el ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, ha explicat que l’equip licitador ha de tenir un enginyer aeronàutic autoritzat per exercir al país, un arquitecte autoritzat, i un enginyer civil, a més de comptar als seus equips amb tècnics col·legiats de medi ambient, riscos naturals i de suport que poden formar part de l’equip concursant o bé desenvolupar la seva funció en qualitat de col·laboradors.

Els treballs de construcció se centren en la unitat d’actuació Tresoles i els seus entorns, i el termini d’execució previst és de 45 setmanes. Torres ha recordat que es preveu que els treballs de la partida d’urbanització es puguin adjudicar i iniciar a finals del 2017, i durant el primer semestre del 2018, es puguin adjudicar els treballs de l’heliport.

El plec de bases es podrà descarregar a la pàgina web www.tramits.ad o www.e-tramits.ad. La data límit de presentació de les ofertes és el 8 de maig.

D’una altra banda, el Consell de Ministres celebrat aquest dimarts a la tarda, va aprovar també licitar els treballs de manteniment de la CS 340 del Coll d’Ordino, corresponents a la segona part de la fase 4. S’han previst dos trams d’actuacions amb una llargada total de 244 metres lineals (un de 142 i l’altre de 102 metres lineals). Alhora, s’han licitat també les actuacions de manteniment de la carretera de La Peguera de Sant Julià de Lòria.

Actualitat d'Andorra

Els saigs andorrans podran accedir a les formacions que es fan a França

Els saigs andorrans podran adherir-se a les formacions impartides per la Cambra de Saigs francesa després que el Ministeri d’Afers Socials, Justícia i Interior hagi signat un conveni amb la Cambra de Saigs per garantir la formació continuada d’aquesta figura, tal com preveu la mateixa Llei. El ministre Portaveu, Jordi Cinca, ha explicat que el conveni estableix els termes en què es definiran les formacions i es posa a disposició de la Cambra de Saig a través del conveni que en el seu moment va signar el Ministeri amb la justícia francesa. El mateix Ministeri ha signat un altre conveni amb la Fundació Privada Observatori de la Sostenibilitat d’Andorra (OBSA) per a establir un marc de col·laboració en projectes d’interès comú en matèria de sostenibilitat social i econòmica, especialment en projectes en l’àmbit de la igualtat i la inclusió social, així com intercanviar dades i coneixements al voltant d’aquestes matèries.

Actualitat d'Andorra

El Govern aprova la licitació de la concessió de l’explotació del refugi guardat de l’Illa

El Govern ha aprovat aquest dimecres la licitació de la concessió de l’explotació del refugi guardat de l’Illa, que entrarà en servei aquest mateix any. Aquesta licitació es fa mitjançant concurs públic nacional i contempla la gestió, explotació i manteniment del refugi guardat, de les instal·lacions i dels equipaments.

El Consell de Ministres ha aprovat, aquest dimecres, la licitació de la concessió de l’explotació del refugi guardat de l’Illa. Les obres de construcció del refugi van finalitzar el desembre del 2016, i amb aquest concurs es concedeix la gestió, explotació i manteniment del refugi, de les instal·lacions i dels equipaments. El nou refugi guardat, que entrarà en servei durant aquest any, constituirà “un atractiu per als excursionistes del país i alhora una nova oferta per impulsar el turisme de muntanya, mitjançant la prestació de serveis d’allotjament de qualitat en un entorn natural privilegiat”, tal com informen des del Govern.

Aquesta licitació es farà mitjançant concurs públic nacional obert amb modalitat ordinària, i les ofertes es podran presentar fins el 8 de maig.

El refugi guardat de l’Illa s’integra en la xarxa d’aquest tipus d’allotjaments, i se suma als existents de Juclar, Sorteny i Comapedrosa. L’objectiu, segons el Govern, és “prestar serveis de qualitat als excursionistes i obre la possibilitat de conèixer i gaudir d’un dels entorns de més valor natural d’Andorra”.