En directe

La brújula

20:00 23:30


oients aquí avui: 3425

En directe

La brújula

20:00 23:30


Les empreses de la 13a Trobada Empresarial Iberoamericana veuen en la innovació un camí cap a la recuperació econòmica

Per: el 19 d'abril de 2021

Andorra la Vella.-

La innovació empresarial com un pilar per a la recuperació en aquesta època de crisi provocada per la pandèmia ha estat la temàtica del primer panel de la 13a Trobada Empresarial Iberoamericana, en el qual s’ha comentat que en tota crisi hi ha oportunitats.

Els cinc ponents de la taula s’han centrat a explicar com ha estat la innovació a les seves empreses, com veuen la innovació en aquesta època de pandèmia i també en distingir entre adaptació i innovació, els quals són conceptes que normalment van lligats. El president de Madrid Platform, Carlos Morales, n’ha estat el moderador.

El primer ponent ha estat el president de la Confederació Empresarial de Portugal, Antonio Saravia, qui ha comentat el treball que des de la confederació fan per promoure la innovació productiva a les empreses portugueses que consisteix en formacions i promocions. De fet, Saravia ha destacat que estan duent a terme accions “formatives en l’àmbit digital que responen a les necessitats transversals de les empreses i també de les persones” amb l’objectiu d’aconseguir una major digitalització i “ser més ràpids en la creació de llocs de treball”. D’altra banda, des de la confederació també han llençat un projecte de l’economia circular, on Portugal té un “gran marge de progrés”. Per altra banda, des de la Confederació Patronal de la República Mexicana, consideren que el desenvolupament econòmic ha d’anar acompanyat d’un desenvolupament social i ecològic. El seu president, José Medina, ha indicat que el govern mexicà “no ha volgut donar suport a les empreses i cada una de fer el repte de tirar endavant”. Per aquest motiu, des de la confederació han dissenyat set recomanacions per sobreviure a la crisi.

En el diàleg també ha intervingut l’andorrana Magda Marquet, CEO d’AtheaDX. Durant el seu parlament, ha remarcat que l’essencial per poder desenvolupar una ‘start-up’ científica és tenir “lloc propici per a la creativitat i a la col·laboració” i també “una mentalitat emprenedora”, a banda d’un bon equip, la propietat intel·lectual i el capital. Marquet ha reiterat que la pandèmia també ha aportat noves oportunitats, i ha posat l’exemple de la tecnologia ARN per les vacunes de la Covid-19, les quals es podran utilitzar més endavant per la grip o el càncer. “Estic convençuda que la innovació si s’utilitza de forma humana i conscient, pot ser la solució a molts conflictes”, ha emfasitzat. En el label també ha participat el sector bancari, un dels sectors que s’ha hagut de reinventar durant la pandèmia, a través del president del Banco Lafise de Nicaragua, Roberto Zamora. De fet, Zamora ha confessat que la Covid-19 simplement va accelerar el procés, ja sigui amb una manca de treballadors, amb el teletreball i també amb una innovació en les noves formes de pagament electròniques.

Dins d’aquest nou món digital i tecnològic, les dades prenen molta importància. La consellera Net4Things i del International Women’s Forum IWF, Isla Ramos, ha declarat que les dades “són essencials per a determinades tecnologies com la intel·ligència artificial” i també per a poder conèixer els usuaris, i poder millorar la seva experiència.

El futur passa per la col·laboració publicoprivada

El segon label d’aquesta primera tarda de la trobada empresarial portava el títol de ‘La sostenibilitat corporativa: estratègies de creació de valor en un nou context’. Concretament, tots els ponents han considerat que el futur passa per la col·laboració entre empreses, però també entre empreses i les institucions i entre empreses i la societat civil. De fet, el president de la Confederació Nacional d’Institucions Empresarial Privades del Perú, Oscar Caipo, ha explicat que el sector empresarial ha de tenir un rol protagonista per sortir d’aquesta crisi i és l'”oportunitat per aplicar un capitalisme conscient que proposa que es poden tenir bons resultats financers fent el bé”. De fet, Caipo ha confessat que al Perú en aquests moments tenen moltes esquerdes perquè està quedant molt tocat social i econòmicament per la pandèmia i que per aquest motiu han de crear uns mínims socials que s’han de garantir abans de poder parlar a llarg termini de sostenibilitat.

Per la seva banda, des de la Cambra de Comerç d’Espanya, a través del seu president, José Luís Bonet, consideren que durant la pandèmia ha sorgit la idea de la solidaritat i de la col·laboració, la qual consideren que és fonamental per iniciar una nova etapa més constructiva. “Les cambres de comerç com a institucions ens toca jugar un paper determinant perquè hem d’ajudar a les grans empreses, però ens hem de bolcar en ajudar sobretot a les pimes que estan en situació de vulnerabilitat”, ha indicat Bonet. Quant a la col·laboració publicoprivada, ha destacat el paper de la Unió Europea, que ha marcat el camí a seguir que ha de passar “per la sostenibilitat, la digitalització o la formació” connectada amb l’agenda 2030 i amb els objectius i metes del desenvolupament sostenible de l’ONU. En la mateixa línia, la CEO del Grup Arpa i president del Pacte Mundial a Espanya, Clara Arpa, també creu que les empreses són el motor del canvi i ha assegurat que “el futur o és sostenible o no serà”, ja que la població és molt gran i cada cop els recursos són més limitats. “Hem d’assegurar que les generacions futures tinguin els recursos per poder desenvolupar-se” i per tant, s’han de canviar els sistemes productius i de comerç.

“La sostenibilitat de les empreses i l’ambiental van lligades”. Amb aquestes paraules ha iniciat la intervenció el president de Motta Internacional, Stanley Motta, des del Panamá, afegint que les dades i la digitalització jugaran un paper important. De la mateixa manera, el president de Mapfre, Antonio Huertas també considera que les empreses no només han de buscar el benefici sinó que també han d’ajudar a millorar la salut, la convivència i l’entorn i “fer un treball sostenible socialment”, ja que si no es fa, “l’empresa no tindrà futur a llarg termini”. Finalment, des de Colòmbia, la vicepresidenta de l’Associació Nacional d’Indústries de Colòmbia, Paola Buendía, ha comentat que el país està vivint una de les pitjors recessions en els darrers 50 anys, i per poder sortir-ne, “el sector privat ha d’assumir uns rols que abans no eren propis d’aquests”. A més, Buendía també ha informat de la reforma tributària que està duent a terme Colòmbia amb l’objectiu de fer front a l’alt endeutament de l’executiu.

Aquests panels s’han celebrat de forma semipresencial, en els quals majoria de ponents han intervingut de forma telemàtica, però també hi ha hagut alguna participació presencial. A més, abans de cada panel, s’han mostrat algunes càpsules per mostrar el paper d’empreses andorranes tant en la innovació amb Andorra Telecom com en la sostenibilitat corporativa, amb FEDA.

Font: ANA